Cool Blue Outer Glow Pointer
سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي
MENCARI CINTA SEJATI MENDAMBA KASIH ILLAHI

Di Hati Ini Hanya Tuhan Yang Tahu ^_^


Friday, March 21, 2014

: Sekadar Ingatan Juga Muhasbah ^_^ :





Sayyidatina Aishah ada berkata, bahawa baginda Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Tidak menimpa ke atas seorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri,ataupun lebih daripada itu, melainkan 
Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa." 

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslirn)


Sometimes you have to get knocked down lower than you've ever been,
to stand up taller than you than you ever were. ^_^ The strongest people are not those who show strength in front of us, 
but those who win battles we know nothing about. ^_^
Dikala melangkah ke masjid hari ini , ada satu soalan yang sangat-sangat memahat hati ini ^_^ disaat mereka sangat ambil tahu, dan kisahkan diri kita, disaat itulah terpacul bahasa-bahasa yang sangat mengguris hati , 
selalu mereka akan tanya soal rezeki, jodoh sambil sinis aku berkata ^_^


" Yang pasti dan pasti kita bakal jenazah, bukan bakal pengantin yang diiringi pukulan kompang dan gendang, kerana saat kita terbuai dengan hamparan perasaan, kita sendiri tidak tahu kain kafan kita sedang ditenun sambil menunggu pada tepat masa ALLAH ambil nyawa kita ^_^ "


" Andaipun aku suka seseorang walaupun tidak beritahu, aku akan kirim doa semoga ALLAH menjaganya selalu, benak fikir ini hanya berpaksi pada tanggungjawab, masa depan , malah keadaan ekonomiku sendiri, yang harus kamu tahu, bagaimana memperkasa masa depanmu, sebelum belajar bertanggungjawab dalam sesuatu perhubungan yang khusus ( pernikahan ) , ingatlah bukan mudah ^_^ setiap apa yang ALLAH izinkan ada amanah yang harus dipikul hebat "


" Rutin Harian masih terbiasa bangun pagi , gagahkan kaki menuju pintu utama, berjalan kaki ke rumah ALLAH , selalu sahaja mereka akan kata , in shaa ALLAH kalau kamu begini , bakal zaujahmu mungkin sepertimu juga , bisik kata dari seorang tua ^_^ , aku hanya tersenyum tiada dalam hatiku bercerita soal 'gadis idaman' malah aku hanya ingat diriku perlu selalu siap sedia dengan cubaan tuhan ^_^ "
Yang harus mereka tahu adalah bagaimana kamu ingin membimbing seseorang sebelum kamu menjadi ketua dalam sebuah bahtera, andai elok tunjuk arahnya in shaa ALLAH tidak akan sesat kamu di lautan dunia ^_^ bukan hanya cukup duit juga ekonomi, tetapi bagaiman islam dan isinya dijadikan alas semoga ALLAH selalu redha.


Aku masih berusaha mencari kerja lebih elok seperti dulu, berhabis masa muhasabah, selalu tingkatkan taqwa, mungkin dosa lampau yang memenjara diriku, aku hanya terfikir keadaan bonda, kebajikannya, juga kesihatannya, aku tidak boleh berhijrah lebih jauh seperti dulu kerana dirinya makin ditelan usia.


Terkadang kecil hati berbual dengan mereka yang 'educated' daripada segala baris ayat diungkap banyak lagak dan riak dijaja , aku hanya mampu tersenyum disaat mereka berkata, gaji aku 3-4k dengan degree yang aku ada, apa 'class' jual burger, berniaga tepi jalan, aku senyum pengalaman berniaga tepi jalan sangat membina imanku, kenal rata-rata ragam manusia, biar rezeki tak banyak asal 'halal' jalan ceritanya, aku suka senyum, sambil lukisan hati ini 
ALLAH sahaja corak dan warnanya ^_^


Biar hidup sederhana, 'halal dan haram' terjaga, biar tak kaya mana, jika kaya pun lebih banyak tanggungjawab pada 'mereka' diluar sana, biar sedar diri papa, dari berlagak walhal lebih papa juga kedana , kerendahan hati dijadikan galang ganti, semua di atas dunia ALLAH punya, aku mungkin tiada kerja yang boleh berpakaian kemas, boleh berwangi-wangian asal nawaitu hati ini hanya mencari sesuap nasi.


Apa guna result SPM bersusun A, tetapi akhlak lebih cela dari haiwan yang tak berakal, apa guna belajar tinggi tetapi mulut tahu mencela kekurangan orang lain dengan sebelah mata, nikmat dunia sementara, bekalan amal sudah cukup ke mahu dibawa ke alam berikutnya?


Perasaan memang tidak boleh dipaksa, apatah lagi aku hanya mampu 'suka' tanpa perlu dibalasnya, cereka jujur yang disusun aku moga jadi pedoman bersama, hari ini aku betul-betul bermuhasabah, melihat kenalan makin ramai bernikah, ada yang bertambah anak, ada pula yang sudah pergi menemui illahi, aku hanya mampu berdoa, semoga segalanya dipermudah, bersyukurlah dengan apa yang kamu terima dan dapat, segala percaturan ALLAH itu indah, cuma kita kalut kerana terbawa-bawa sifat wahan ( cintakan dunia ), biarlah pengakhiran hidup berakhir sempurna, ingat dosa pahala, ingat syurga neraka ^_^



" menulis tinta perasaan, jangan lupa malaikat kiri kanan, jangan leka dosa yang tertuai, sedang kita alpa , kita leka kita lupa yang DUNIA ini sementara, tidak kisahlah andai keputusan peperiksaan kamu tidak membanggakan, tetapi bagaimana cara kamu untuk memajukan diri kamu walau tanpa segulung sijil pendidikan, seseorang mukmin itu akan berubah jika dia dekat dengan ALLAH ^_^ muhasabah diri sehabis baik, yakin dan percaya rezeki diluar sana masih ada , sambil berusaha tawakkal pada pencipta , in shaa ALLAH ^_^ "




"We should be grateful for whatever we may have because
 there are always people who are much more worse than we are." AllahuAkhbar..

" Surround yourself with positive people who will support you when it rains, not just when it shines." 



Jika Allah nak tutup hati seseorang, tiada siapa yang boleh membukanya, kalau Allah nak buka hati seseorang tiada siapa boleh menutupnya 

# One of the best feelings is when someone 

understands you without you having to say anything. 
AllahuAkhbar 




"Berharap dapat bersama dengan insan yang sering menyebut namaku dalam doa tahajudnya dan namanya yang sering kusebut dalam doa tahajudku  "


Jaga Iman , Jaga Hati , Jaga Diri ^__^

0 senyum itu satu sedekah ^__^ MARI KOMEN..:

 
♥ syuk al-hafiz official blog ♥