Cool Blue Outer Glow Pointer
سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي
MENCARI CINTA SEJATI MENDAMBA KASIH ILLAHI

Di Hati Ini Hanya Tuhan Yang Tahu ^_^


Thursday, January 5, 2012

: Cermin-cermin diri anda ^_^ :

                                                                               

                                         Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan...^_^




   Benarlah kata bijak pandai, apabila kita mendapat sesuatu, maka pada masa yang sama kita akan kehilangan sesuatu. Kita tidak akan dapat kedua-duanya pada satu masa. Justeru, pesan bijak pandai lagi, pastikan apa yang kita dapat lebih berharga daripada apa yang kita hilang.

Bahagia itu bukan hanya di hujung jalan tetapi bahagia itu ada di sepanjang jalan. Temuilah bahagia ketika kita mencarinya.  Carilah bahagia yang di sepanjang jalan itu dengan menggenggam rasa cinta sentiasa dan selamanya.
Carilah harta, tetapi genggamlah cinta. Carilah kemewahan hidup tetapi peluklah cinta itu sekuat-kuatnya. Jangan diabaikan cinta itu walau sekelip pun. Maknanya, tunaikanlah hukum-hukum cinta dalam apa jua pun keadaan.
Antara hukum cinta yang paling diutamakan adalah: Cinta itu memberi, cinta itu mendengar, cinta itu berkorban, cinta itu tanggungjawab, cinta itu mendoakan dan cinta itu memaafkan. Contohnya, jangan kesibukan menyebabkan kita jarang lagi memberi masa, perhatian, senyuman, nasihat dan doa kepada pasangan kita. Jangan hanya mengucapkan kalimah-kalimah cinta yang bersifat ‘kosmetik’ semata-mata. Tetapi luahkan dalam bentuk perbuatan dan tindakan yang dapat dilihat dan dirasakan.
                                “If you ask me about love
and what i know about it
my answer would be
it’s everything about ALLAH..
the pure love to our souls
the creator of you… and me
the heaven and the whole universe
the ONE that made us whole and free
the guardians of HIS true believers..^_^


Orang yang banyak bicaranya janganlah kamu harapkan sangat kesedaran hatinya. *Orang yang banyak makan janganlah kamu harapkan sangat kata-kata himat darinya. *Orang yang banyak bergaul dengan manusia janganlah kamu harapkan sangat kemanisan ibadahnya. *Orang yang cinta kepada dunia janganlah kamu harapkan sangat khusnul khatimahnya. *Orang yang cerdik sungguh janganlah kamu harapkan sangat akan hidup hatinya. *Orang yang memilih berkawan dengan orang yang zalim janganlah kamu harapkan sangat kelurusan agamanya. *Orang yang mencari keredhaan manusia janganlah harapkan sangat akan keredhaan Allah daripadanya." 

arti sebuah kehilangan mengajar manusia untuk menghargai mereka disekelilingnya , ALLAH tahu apa yang dirangka mungkin bakal menemukan kita dengan sesuatu yang tidak diduga ^_^

Ini kisah perjumpaaan dua orang sehabat yang sudah puluhan tahun berpisah. Mereka amat merindui antara satu sama lain, berbual, bersenda sambil minum kopi di sebuah cafe.Awalnya topik yang
dibicarakan adalah soal2 nostalgia zaman sekolah dulu, namun pada akhirnya menyangkut kehidupan mereka sekarang ini.

"Mengapa sampai sekarang kamu belum menikah?" ujar seorang kepada temannya yang sampai sekarang masih membujang. "Sejujurnya sampai sekarang ini saya masih terus mencari wanita yang sempurna. Itulah sebabnya saya masih membujang. Dulu waktu saya di Utara, saya berjumpa dengan wanita yang cantik yang amat bijaksana. Saya fikir inilah wanita ideal untuk saya dan sesuai menjadi isteri saya.Namun belakangan selepas itu pada masa berpacaran baru akutahu dia sebenarnya amat sombong. Hubungan kami putus sampai disitu.

Di Ipoh saya ketemu seorang perempuan yang cantik jelita ,ramah dan dermawan. Pada perjumpaan pertama aku begitu takjub dan seronok. Hatiku berdesir kencang, inilah wanita idealku. Namun selepas itu baru saya tahu, ia banyak tingkahlaku yg tak baik dan tidak bertanggung jawab.

Dan ketika aku di JB, aku bertemu wanita yang manis, baik, periang dan pintar. Dia sangat menyenangkan bila diajak berbicara, selalu menyambung perbualan kami dan penuh humor. Tapi terakhir aku ketahui kalau dia dari keluarga yang berantakan yakni berpecahbelah dan selalu menuntut sesuatu yang kita tidak mampu memenuhinya. Akhirnya kami berpisah.

Saya terus mencari, namun selalu mendapatkan kekurangan dan kelemahan pada wanita yang saya temui. Sampai pada suatu hari, saya bersua dengan wanita ideal yang saya dambakan selama ini. Ia begitu cantik, pintar, baik hati, dermawan dan penuh humor. Dia juga sangat perhatian dan sayang kepada orang lain. Saya fikir inilah pendamping hidup saya yang dikirim oleh Tuhan untuk saya".

"Lantas", sergah temannya yang dari tadi tekun mendengarkan "Apa yang terjadi? Mengapa kamu tidak terus meminangnya?".

Yang ditanya diam sejenak dan akhirnya dengan suara perlahan si bujang itu menjawab, "Baru sekarang aku mengetahui bahawa ia juga sedang mencari lelaki yang sempurna".

Kesimpulan : Sudah diketahui maksud daripada cerita itu ? .... Nobody's perfect. Jadi jangan menyia-nyiakan apa yang sudah ada di hadapan kita ,belum tentu nanti kita mendapatkan yang lebih baik dari yang kita ada sekarang. Kalau kita mau mencari yang sempurna, check dulu diri kita sendiri, apakah sudah sempurna di hadapan orang lain.


Nobody's perfect. But we strive to become perfect.

Nobody's stupid. But we strive not to become one.

Bila kita mencari pasangan,
Banyak yang kita 'pasang-pasangkan',
Impian dan realiti dicampur adukkan,
Semua itu atas nama nak cari 'kebahagiaan'

Namun apa hakikat yang tersembunyi?
Nak cari bahagia atau kepentingan diri sendiri?
Nak sangat jumpa orang baik budi pekerti,
Tetapi sendiri pulak tak nak jadi seperti yag dikata begitu, begini

Bila nak cari pasangan cukup idealistik,
Dari hujung kaki nak sempurna sampailah ke lipstik

think like an idealist,
But act as a realist

The same goes in finding the 'perfect' partner.

*my thoughts, not yours. so if any don't agree, there's nothing wrong.*

< syuk al-hafiz >



Jaga Iman , Jaga Hati , Jaga Diri ^__^

2 senyum itu satu sedekah ^__^ MARI KOMEN..:

efa said...

nukilan kali nie bnr2 mbuatkn dri nie b'fikir sejenak ttg dri yg serba kkrgn &klmhan..^.^

QasEh said...

tidak usah mencari yg sempurna kerna kita belum tentu sempurna.. tetapi carilah yg dapat menyempurnakan antara satu sama lain agar tidak terlihat kepincangan dalam sebuah perhubungan serta saling melengkapi dan memerlukan antara satu sama lain dalam kehidupan & cinta ..(",)

 
♥ syuk al-hafiz official blog ♥