Cool Blue Outer Glow Pointer
سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي
MENCARI CINTA SEJATI MENDAMBA KASIH ILLAHI

Di Hati Ini Hanya Tuhan Yang Tahu ^_^


Monday, November 28, 2011

: Memaafkan Orang Lain :

"...♥ ♥ Sesungguhnya ALLAH pemilik hati , dia juga bisa membolak balikkan hati kita , kerana kita miliknya , dan percayalah jika sesuatu perhubungan terputus ditengah jalan sebenarnya ALLAH ingin membolak balik hati hambanya itu dia maha karya segala perasaan kerana dia menyimpan hati kita untuk mereka yang layak menghargainya bukan untuk dipermainkan begitu sahaja.. ♥ ♥





"...Jadilah pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta jangan pedulikan orang-orang yang bodoh...."

 (QS. Al Qur’an, 7:199)


"....aku sudah memaafkan kamu ,aku tidak menyimpan dendam walau seinci pun kernaku tahu , kamu juga masih bertatih untuk kenal hidup , kamu juga masih muda untuk mengenal maksud cinta yang dalam itu , tapi kamu juga harus tahu , yang hati itu selalu dibolak balikan terpulang kepada kita untuk memimpin hati itu agar tidak tersasar jauh , kerna yang pasti setiap apa yang berlaku sudah direncana oleh yang maha mencipta dan punya hikmah di hati ini hanya tuhan yang tahu ....."

I lose my way
And it's not too long before you point it out
I cannot cry
Because I know that's weakness in your eyes
I'm forced to fake a smile, a laugh
Every day of my life
My heart can't possibly break
When it wasn't even whole to start with _____________ ♥ ♥

Pemahaman orang-orang beriman tentang sikap memaafkan sangatlah berbeza dari mereka yang tidak menjalani hidup sesuai ajaran Al Qur'an. Meskipun banyak orang mungkin berkata mereka telah memaafkan seseorang yang menyakiti mereka, namun perlu waktu lama untuk membebaskan diri dari rasa benci dan marah dalam hati mereka. Sikap mereka cenderung menampakkan rasa marah itu. Di lain pihak, sikap memaafkan orang-orang beriman adalah tulus. Karena mereka tahu bahwa manusia diuji di dunia ini, dan belajar dari kesalahan mereka, mereka berlapang dada dan bersifat pengasih. Lebih dari itu, orang-orang beriman juga mampu memaafkan walau sebenarnya mereka benar dan orang lain salah. Ketika memaafkan, mereka tidak membezakan antara kesalahan besar dan kecil. Seseorang dapat saja sangat menyakiti mereka tanpa sengaja. Akan tetapi, orang-orang beriman tahu bahwa segala sesuatu terjadi menurut kehendak Allah, dan berjalan sesuai takdir tertentu, dan karena itu, mereka berserah diri dengan peristiwa ini, tidak pernah terbelenggu oleh amarah.

... dan jika kamu maafkan dan kamu santuni serta ampuni (mereka), maka sungguh, Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.

 (QS. At Taghaabun, 64:14)

‎~Cukuplah aku mencintai dia dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan dan keikhlasan..
~Kerana aku yakin tiada yang tahu rancangan Allah..mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan-lahan..
~Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan..aku rela serahkan rasa yang tiada sanggup dijadikan halal itu pada Yang Memberi dan Memiliki..
~Bukan tidak mahu lafazkan sayang pada dirimu,tapi itu lebih bermakna andai perasaan ini terjaga hingga ke Syurga,kerana itu lebih utama..
~Bukan tak kasihkan dirimu,tapi kerana kasih jua diri ini korbankan segala perasaan untuk mendapatkan kasihnya Dia..
~Biarkanlah DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya....

~InsyaAllah......



Jaga Iman , Jaga Hati , Jaga Diri ^__^

0 senyum itu satu sedekah ^__^ MARI KOMEN..:

 
♥ syuk al-hafiz official blog ♥