Cool Blue Outer Glow Pointer
سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي
MENCARI CINTA SEJATI MENDAMBA KASIH ILLAHI

Di Hati Ini Hanya Tuhan Yang Tahu ^_^


Wednesday, May 29, 2013

: Nilaian Harga Keinginan ^_^ :




Saat kamu susah, sedih, kecewa dan saat kamu
rindukan seseorang secara diam-diam ia
menjadikan kamu lebih
 PENDIAM di kalangan
manusia.
 Saat itulah kamu menjadi hamba yang
banyak berbicara dengan Tuhan.
 Lantas itulah
KEKUATANmu yang Allah 
titipkan dalam
 diam- diam....^_^


"..Permudahkan rezekiku ditempat orang ini , ingin menjadi anak soleh , ingin selalu dalam redha bonda tercinta , banyak khilaf dan dosa yang bercurah banyaknya , niat hati ini ingin melihat bonda bahagia hasil usaha dan kudrat diri ini , biarlah "sibuk" dengan kerja asal "hasil"nya bisa dikongsi bersama , tempoh percubaan hampir tamat , semoga aku akan diserap masuk , sebagai seorang "Planner" ya ALLAH aku bermohon dengan sangat , niat hati ini untuk mendamba redha-MU , aku bernazar untuk kebaikan masa depanku , dan aku ingin sangat menjadi kebanggaan seisi keluarga, insya-ALLAH , ALLAHUAKHBAR.."

#SEGALANYA DEMI MASA DEPAN INI , tuntun hati dan iman ini ALLAHUAKHBAR!!

".. aku berbalah dengan seorang hamba ALLAH yang tidak pernah aku kenali , usai sudah semuanya , sangat berbisa segala bicaranya ^_^ makanya hati ini dirobek , dicarik dan terhanyut perasaan tanpa ada rasa bersalah ^_^ dia mencemuh segala nukilan hati ini , tentang semua luahan hati, bahasa jiwa yang tiada siapapun tahu , aku hanya membalas dengan  bait-bait kemaafan dan kata muhasabah , seharusnya dia bertanya dahulu namun biarlah ALLAH sahaja yang adilinya ^_^ aku harus kebalkan segala rasa dengan zikir biar diri dekat dengan tuhan asal tidak terhanyut dengan dosa yang tiada kesudahan.."

" ada hikmah aku jadi anak yatim  banyak benda aku belajar sendiri , sangat berdikari, bersyukurlah jika anda punya seorang bapa, boleh meminta-minta, bayangkan jika satu masa anda kehilangan bapa? adakah boleh anda meminta-minta lagi? belajarlah berdikari,jangan susahkan mereka, andai anda seorang lelaki ,ikhtiarlah gunakan kudrat yang Allah bagi.."

#kerna kelak nanti anda yang bakal jadi pemimpin keluarga 


KADANG-kadang sunyi sungguh rasa , ditinggalkan oleh sahabat serumah , mereka kebanyakkan sudah berpunya , sudah bertunang dan ada yang baru sahaja menamatkan zaman bujang , hati kecil selalu berbicara pabila bersusun pertanyaan dari kaum keluarga ..

                              " abang ude sudah berpunya?  ^_^.."

balasku, "abang ude kepunyaan bonda seorang saje, mana boleh kongsi ^_^.."

sambil berseloroh aku berkata , setiap kali diajukan pertanyaan yang sama..

nikah itu mudah lafaz sakinah juga mudah , namun tanggungjawab selepasnya itu harus diingat dan diperingat lagi , harus muhasabah , adakah kamu bernikah sudah tepat masa dan waktunya , adakah sudah tiba masanya? jalan paling baik adalah terus , berterusan istikharah pinta seberapa ketetapan hati dari ALLAH , insya-ALLAH segalanya akan dipermudahkan...

sebenarnya aku teringin , menjadi lebih baik dari orang lain, punya segalanya , punya jiwa dan raga yang tiada lelahnya , namun ALLAH mencipta segala hal dugaan ini , sebagai salah satu tinta hadiah sebagai ingatan bukan semua niat baik berlaku dengan semudah hela nafas , namun tangga kejayaan itu perlu berlandaskan dengan segengam tabah , sambil perasaan lain perlu berbayangkan sabar , biar semuanya dalam jalan takdir-NYA..

kita melihat orang lain kaya, dan terkadang kita berfikir , alngkah indahnya jika aku kaya sepertinya , namun belum tentu kaya didunia , akan beroleh ketenangan yang hakiki ^_^ terkadang ALLAH sengaja mencipta kamu papa, kerna DIA suka kamu terus istiqomah beribadah dan meminta-minta kepada-NYA ,kerna ketika itu kamu akan dekat dengan ALLAH , siapa tahu mereka yang kaya itu , mungkin sahaja sangat sibuk dengan dunia dan mungkin sahaja tiada ruang masa seperti kita untuk menuju ke rumah ALLAH dan mengimarahkan bersama-sama.. ^_^

“…Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. Dan Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak tahu.” (Surah Al Baqarah : 216).

Orang yang mengenal kasih-sayang Allah punya keyakinan  bahawa keputusan (takdir) Allah itu akan memberikan yang terbaik. Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang, tidak akan memberi sesuatu yang buruk untuk hamba-Nya. Justeru, hamba yang baik tidak akan berburuk sangka terhadap Allah dengan merasakan apa yang ditakdirkanNya (ujian) itu ialah sesuatu yang tidak baik.
Yakinlah bahawa semua ketentuan Allah itu adalah baik. Ujian itu pasti ada kemuslihatan yang tersembunyi untuk setiap kita. Pilihan Allah untuk kita adalah yang terbaik, cuma kita tidak atau belum mengetahuinya. Bila berlaku nanti, barulah kita tersedar, ya Allah mujur Kau takdirkan begitu. Kata arifbillah (orang yang mengenal Allah), “sekiranya kita merasakan kasih sayang Allah itu terpisah apabila DIA menguji kita, itu petanda tumpulnya akal, butanya mata hati.”


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: 

"....Sekiranya engkau ditimpa sesuatu musibah, maka jangan engkau berkata: "Sekiranya (kalaulah) aku lakukan begini maka sudah pasti lain yang berlaku." Tetapi katakanlah: "Itu merupakan takdir Allah dan Dia melakukan apa yang dikehendaki- Nya.

sesungguhnya 'kalau' akan membukakan pintu amalan syaitan." 
(Hadis riwayat Muslim)



Lelaki dukung baby. Lelaki imamkan solat. Lelaki berbaju Melayu. Lelaki taranumkan Al-Quran. Lelaki tak merokok. "Ini impian setiap wanita". 

#Subhanallah  andai saya begini pun Allah sahaja tahu....


Andai saya terlalu peramah dan mesra dengan hawa , mesti akan dilabel murah ,mungkin nanti saya lupa untuk jaga hati dan iman saya... saya ada cara,ada matlamat, saya juga ada visi dan target saya... tidak akan menjual ukhwah hanya dengan perkenalan mesra,cukuplah lelaki semahram sahabat saya... dan cukuplah seorang hawa hanya untuk menjadi zaujah saya......insya-Allah 

Allah Maha mengetahui apa yang paling baik untuk kita sebagai hambaNya. 
Kita sentiasa merancang kehidupan yang terbaik untuk diri kita 
TETAPI harus diingat selalu bahawa ada Perancang yang Maha Hebat iaitu ALLAH. 
INGAT jangan berburuk sangka dengan pekara yang buruk 
sebab apa yang paling penting 
dalam hidup adalah bukan keinginan hati yang tercapai tapi
 YANG PALING PENTING ADALAH MENJADIKAN DIRI DEKAT KEPADA ALLAH DAN MENCINTAI ALLAH SEPENUH HATI.

 Belajar menjadi REDHA dengan apa juga ujian yang mendatang. Yang paling disukai ALLAH ialah apabila kita tidak berupaya menyelesaikan masalah dan wujudkan dalam diri kita sifat penyerahan sepenuh hati hanya kepada ALLAH yang menciptakan kita..INSYA-ALLAH pasti ALLAH memberi pertolongan. Semoga kita semua menjadi Hamba ALLAH yang diredhai di dunia dan di akhirat. Ameen Ya Rabbil’almeen.

< Syuk al-hafiz >



Jaga Iman , Jaga Hati , Jaga Diri ^__^

0 senyum itu satu sedekah ^__^ MARI KOMEN..:

 
♥ syuk al-hafiz official blog ♥