Cool Blue Outer Glow Pointer
سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي
MENCARI CINTA SEJATI MENDAMBA KASIH ILLAHI

Di Hati Ini Hanya Tuhan Yang Tahu ^_^


Monday, December 26, 2011

: Erti Hidup Sepiku :


            ".. mengagumi kamu dalam sepi pilihanku , mencintai kamu dalam diam caraku , merindu kamu dalam sunyi tabiat hidupku , biar gerimis dalam hati , biar stanza cinta menghiasi relung hati kamu tetap daku puja hingga ke mati , insya-ALLAH , Akan aku kirimkan ombak rinduku moga berkelana menghempas pantai cinta yang tidak bersambut , ALLAH tetap bersamaku walau dalam seribu gundah..^_^             

   Tanda cinta kepada Allah adalah banyak mengingat (menyebut) Nya, kerana tidaklah engkau menyukai sesuatu kecuali engkau akan banyak mengingatinya..
Ar Rabi’ bin Anas (Jami’ al ulum wal Hikam, Ibnu Rajab)

seribu langkah yang disusun terlalu sulit untuk digagahi , kerna azimat muhasabah diri mekar di sanubari itulah bukti kesederhanaan lelakiku...^_^
jika mereka bisa berkata lelaki dizaman ini punya ego yang sangat tinggi tapi aku pula tiada apa yang mahu dijadikan ego cukup sahaja senyum mendekati mereka yang lebih arif , berpendidikan tinggi dan juga punya pangkat yang besar...aku akan tunduk tanpa sebarang kata melainkan segala hujah mereka bercanggah dengan nas dan hukum agama qur'an dan sunnah akan aku menegurnya dengan caraku insya-ALLAH..

hidup yang dilalui oleh insan seperti aku bagai sebuah cerita yang tiada noktahnya , mungkin itu sahaja yang bisa membawaku berhujah di blog ini , jika pahit yang ditelan akan tersemai dilubuk hati tanpa seorang pun tahu , jika manis yang dicapai selalunya dalam samar kerana aku tak bisa mencapai bintang dilangit selagi berpijak dibumi ini , jangan kamu merasa kamu hebat dengan pendidikan yang kamu perolehi segeulung ijazah, diploma ,master mahupun PHD ,tapi kamu kurang dalam pekerti...riak dan takabur pula menguasai hati , hebatkah kamu ,walau punya segulung ijazah tetapi masih membebankan ibu dan bapa kamu? masih meminta duit darinya?
memang kamu berjaya membanggakannya tapi pernah kamu terfikir untuk tidak membebani mereka?

jika aku , hidupku sejak dahulu penuh dengan seribu kelukaan dan kesedihan , jika aku ingin sesuatu barang aku berusaha mendapatkannya tanpa menyusahkan sesiapa , walau ketika itu umurku baru berusia 10 tahun , aku terlihat di satu kedai punya kereta kawalan jauh dan aku terlalu menginginkannya jadi aku berusaha dengan tidak makan di kantin ( berpuasa ) beberapa hari disekolah  dan menabung selebihnya , aku akan melakukan kerja seperti membantu jiranku mesin rumput dihalamannya dan bermacam lagi demi mendapatkan sesuatu..aku tidak malu melakukan apapun kerja kerna aku seorang lelaki aku bingkas perlu  menjadi manusia yang  bertanggungjawab


aku belajar segalanya tentang erti hidup ,paling sedih adalah tatkala abahku yang selalu sakit , dan aku juga tidak bisa melihatnya bersedih, dengan itu aku menghapus  sikapku yang kebudak-budakkan dan berusaha sehabis baik tanpa membebankannya , sejak abah tinggalkan keluarga kami , banyak juga perkara aku selami tentang maksud tanggungjawab itu , aku menjaga ibu bagai menatang minyak yang penuh , abah meninggalkan kami pada usianya 71 tahun , dan aku pula pada usia 16 tahun ketika itu , aku juga tidak mengizinkan akak bekerja sebelum melanjutkan pelajaran kerna aku ingin dia menjaga bonda , biar aku merasai segala kepayahan agar mereka tahu aku lelaki yang bisa bertanggungjawab , tapi mereka sedikitpun tidak menghargaiku , mereka malu menyatakan aku adiknya, aku bukan pelajar yang cemerlang di sekolah prestasiku biasa-biasa sahaja, tapi aku punya seorang adik lelaki yang sangat bijak walau dia tidak belajar dengan tekun sekalipun dia selalu berjaya dalam setiap peperiksaan yang dihadapinya dia juga kebanggaan keluarga kami dan semua pakcik menyanjungi adikku , aku pula selalu sepi terkadang ketika aku sakit tiada siapa yang peduli aku hanya bisa bertahan selagi bisa... tidak mengapa ALLAH bersamaku...


jika mereka membeza-bezakan aku , aku selalu mencoret perasaan seorang diri aku membawa diriku disatu sudut sunyi lalu berkata seorang diri , aku sedih , aku sayu dan pilu tiada siapapun tahu...aku selalu berdoa agar aku bisa berjaya seperti mereka dan kejayaan itu masih dalam pencarianku..mungkin langkahan hidup ini tersangat payah tapi akan aku cuba walau hati selalu sakit tanpa siapa pun tahu..


sabar adalah sahabat terbaikku aku pernah menangis disaat mereka memarahiku ketika itu aku lewat mengambil mereka diperhentian bas kerana kerja , dan di khalayak  ramai aku dimarahi mereka...besar cita-citaku sebenarnya... masa kecil jika cikgu tanya apa cita-cita kalian aku pernah menyebut aku ingin menjadi seorang guru yang selalu punya masa untuk keluarga , tapi cita-cita ini tidak tercapai...dan aku masih bersangka baik kerana ALLAH punya rencana untuk diri ini...mungkin lebih indah...
arwah abah ingin aku menjadi ustaz...tapi aku pula rasa sangat jauh dari itu..
aku selalu mendoakan arwah abah agar dia bahagia di sana kerana doa seorang anak yang soleh mampu menyelamtkannya di sana..aku rindu akan nasihatnya..mungkin dia tahu walau adik beradikku semua hebat-hebat belaka aku mungkin kurang dari mereka sebab itu ketika dia hidup dia selalu menjadi penemanku berbicara tentang agama mendidikku sehabis baik...sehingga pada usia 9 tahun aku bisa mengimamkan jemaah di surau..


aku bisa mengaji , berzanzi dan pelbagai lagi ilmu ALLAH diserap dalam sanubariku , tetapi dalam senyap aku menggunakan nikmat suara ini untuk menyanyi dan jamming , walhal dia tidak pernah suka , aku merupakan bekas qari satu masa dahulu tetapi aku memilih muzik sebagai jalanku , aku merupakan bekas pelajar tingkatan 6 di salah satu sekolah terbaik di rantau johor...dan aku pernah mendapat peluang untuk menyambung pengajianku ,  ijazah sarjana muda sains sukan di salah sebuah institusi tempatan tapi ,ada satu cerita yang mengakibatkan aku tidak meneruskan pengajianku , mungkin kerana tanggungjawab juga...ALLAH maha hebat aku sendiri tidak tahu apa yang direncananya, yang aku ingin pastikan biar semua dalam redha-NYA..


aku bukan dalam kalangan mereka yang hebat , jika aku bisa menghurai kisah hidup ini kan pasti banyak airmata yang bisa berguguran kerana cerita sepiku , dan aku percaya si dia yang dulu meninggalkan aku kerna ini juga, aku tak punya apa-apa , dan kini dia tersangat bahagia dengan pilihannya , biar dia bahagia dan aku selalu mendoakannya, aku berjanji akan melupakannya dan hidup bahagia walaupun aku masih mencari erti bahagia yang hakiki ,
dengan bercinta aku setia bila berkawan aku bahagia , cuma kasih yang aku beri jarangnya bersambut , cinta yang aku semai dikhianati...segalanya ujian dari ALLAH dan aku bisa bermujahadah dan bersabar melalui jalan-jalan ini..
insya-ALLAH tuntun hati ini ^_^



Aku tertawa (hairan) kepada orang yang mengejar-ngejar (cinta) dunia padahal kematian terus mencemburuinya, dan kepada orang yang melalaikan kematian padahal maut tak pernah lalai terhadapnya, dan kepada orang yang tertawa lebar sepenuh mulutnya padahal tidak tahu apakah Tuhannya redha atau murka terhadapnya.
                     ( Salman al Farisi (Az Zuhd, Imam Ahmad)



: P/S : HIDUP INI INDAH JIKA SELALU DALAM JALAN YANG BETUL, BERSANGKA BAIK KEPADA ALLAH SESUNGGUHNYA ADA LAGI MANUSIA LEBIH HEBAT UJIANNYA DARI KITA , JIKA INGINKAN KEBAHAGIAN CUBALAH MEMBUAT ORANG LAIN TERSENYUM insya-ALLAH WALAU KITA TIDAK TERSENYUM KETENANGAN MELIHAT MEREKA SENYUM LEBIH BAHAGIA DARI KEMEWAHAN ^_^            


Jaga Iman , Jaga Hati , Jaga Diri ^__^

1 senyum itu satu sedekah ^__^ MARI KOMEN..:

QasEh said...

kamu banyak belajar dari sepi yg kamu lalui.. jangan pernah menyesal bertemu dgn sepi ini.. kerna ia menjadikan kamu lbh matang & tabah dlm menjalani liku kehidupan di bumi ALLAH ini.. bertemanlah dgn sepi moga kamu akan menemui kebahagiaan hakiki kurniaan ILLAHI dlm sepi ini.. insyaALLAH..

 
♥ syuk al-hafiz official blog ♥