Cool Blue Outer Glow Pointer
سْـــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِي
MENCARI CINTA SEJATI MENDAMBA KASIH ILLAHI

Di Hati Ini Hanya Tuhan Yang Tahu ^_^


Friday, December 2, 2011

: Bersangka Baik :






نَّ الإنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا (١٩)إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا (٢٠)وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعا ()
Artinya: Sesungguhynya manusia diciptakan bersifat keluh-kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah. Dan apabila ia mendapat 
kebaikan (keuntungan) ia amat kikir. (QS. Al-Ma’aarij:19-21)


“Apabila kamu merasa letih kerana berbuat kebaikan,
maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang
dan kebaikan yang dilakukan akan kekal.
Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa,
maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang
dan dosa yang dilakukan akan terus kekal.”


"....aku selalu merasa sedih jauh hati dan gundah , terkadang aku berfikir ujian yang maha hebat ini kenapa harus menjadi milikku , padahal aku bukan manusia hebat , tetapi itu hanya mainan imanku , bisikan nafsu yang hanya membuat aku berfikiran negatif , aku pernah melalui jalan-jalan penghinaan tetapi tatkala satu masa aku bermuhasabah baru aku tahu aku masih punya kelemahan , mungkin aturan tuhan aku akan merasa kepahitan yang maha hebat , tapi aku juga bisa merasa kemanisan hidup dan mungkin pada ketika itu aku melupakan tuhanku , sebab itu ALLAH tidak mengizinkan ia berlaku..."

"..boleh jadi liku-liku ini adalah harga sebuah senyuman yang tidak terhingga serinya , aku gembira melalui jalan-jalan hidup ini , aku tahu terkadang aku juga punya keluh kesah yang mengoncang imanku , tetapi aku harus sedar kekayaan dunia gah pada nama , kekayaan di akhirat gah pada amalnya, sejauh mana kita nak lalui jalan hidup dunia , kita juga yang mencoraknya, ibarat sehelai kain putih , jika di curah pewarna hitam maka hitamlah jadinya tanpa punya seri...."

"...boleh jadi juga pilihan kita selama ini salah semata-mata,  namun begitu kita sahaja yang masih berseloroh mengatakan itulah pilihan terbaik buat kita , termasuk jodoh , dan pertemuan, sesama manusia,  padahal itu hanya naluri hati yang selalu sahaja dibolak balikkan , kerana hati kita milik ALLAH dia sahaja maha pengatur langkah hidup kita , usaha dan doa sahaja mampu merubah masa depan seorang pengemis menjadi raja, seorang raja bertukar papa , semua itu punya hikmahnya , yang pasti setiap jalan hidup ini , sudah termeterai di luh mahfuz....sama-sama kita berdoa agar segalanya berjalan tanpa punya musibah , bencana dan hasad manusia..."

“Tuhan, permudahkanlah urusan kami, jangan Kau susahkan. Jadikan hati-hati kami dekat pada-Mu. Jadikan jiwa-jiwa kami tidak gentar dengan ujian-Mu. Jadikan kami hamba-hamba yang bersyukur. Kami insan yang menzalimi diri kami, maka ampuni kami. Jika Engkau tidak mengampuni dan merahmati kami, sesungguhnya kami termasuk dalam golongan yang rugi. Jangan Kau jadikan kami golongan yang rugi, tetapi jadikanlah kami orang-orang yang berbakti.”


“Sesungguhnya Allah akan menguji dan mencuba salah seorang di antara kamu dengan cubaan sebagaimana salah seorang kamu menguji kadar emasnya dengan api. Maka sebahagian mereka akan keluar dari ujian itu bagaikan emas kuning berkilat; maka itulah orang yang dipelihara Allah daripada bermacam syubhat. Dan sebahagian mereka akan keluar bagaikan emas hitam, dan itulah orang yang tergoda fitnah.”
Hadis riwayat Thobrani




Jaga Iman , Jaga Hati , Jaga Diri ^__^

0 senyum itu satu sedekah ^__^ MARI KOMEN..:

 
♥ syuk al-hafiz official blog ♥